De Spaanse regering werkt in stilte aan plannen om het rijden op snelwegen betalend te maken, maar wil dat doen zonder al te veel ophef. In de nieuwe Mobiliteitswet staat een bepaling die een ‘financieringsmechanisme’ mogelijk maakt voor het onderhoud van de wegen. Het principe is simpel: wie meer of op drukkere momenten rijdt, betaalt ook meer.
Het plan gaat uit van flexibele tarieven die afhangen van hoe druk het is op de weg, het tijdstip en het soort voertuig. Eerder werd gesproken over bedragen tussen één en zeven cent per kilometer, maar deze zijn niet officieel bevestigd. Volgens de regering gaat het niet om een plotselinge nieuwe belasting, maar om een systeem met verschillende tarieven en uitzonderingen voor bepaalde groepen.
De maatregel is vooral bedoeld om Europees geld te kunnen krijgen en om het onderhoud van de wegen op lange termijn te betalen. De Mobiliteitswet verbindt deze veranderingen aan steun uit Brussel. De regering wil aantonen dat er andere manieren zijn dan een algemene tol voor iedereen.
Veel mensen zijn tegen het plan, van vakbonden tot regionale overheden en automobilisten. Tegenstanders zeggen dat tol het dagelijks leven duurder maakt, vooral voor wie in afgelegen gebieden woont zonder goed openbaar vervoer. De regering zegt dat er mogelijk kortingen of vrijstellingen komen voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer of vaste routes.
Politiek ligt dit onderwerp gevoelig. Eerder beloofde de regering dat er geen nieuwe tol zou komen, maar in de wet blijft een kleine opening bestaan. Voor nu zegt het kabinet dat er op korte termijn niets verandert, maar de wet laat de optie wel open.
Voor jou als bestuurder in Spanje betekent dit: let goed op wat er komt. De tol kan op verschillende manieren worden ingevoerd, bijvoorbeeld via proeven, in bepaalde regio’s of landelijk met uitzonderingen. Hoeveel je straks betaalt, hangt af van de gekozen vorm en eventuele kortingen.
Bron: Spanje vandaag